For tiden verserer der historier i medierne om folk, der har mistet deres fordele ved at være medlem af en boligforening. Årsagen er at boligforeningerne ganske enkelt ikke lå inde med alle adresser på de medlemmer, som ikke boede i en boligforening på det tidspunkt, de skulle sende informationen ud. Hvis boligforeninger havde suppleret de lovpligtige postforsendelser med indlæg på facebook, twitter eller lignende, så ville de have fanget mange, mange flere.
31. januar 2011 var den dato, hvor medlemmer havde allersidste chance for at betale 100 kr. for at stå på en inaktiv venteliste. Det ville sikre at medlemmet kunne beholde sin gamle anciennitet. Og hvis man ikke vidste det var det bare ærgerligt.
Det vil sige, at det boligbrev forældrene sikrede en, da man blev født eller konfirmeret – sådan så man altid kunne få en af de gode boliger rimelig hurtigt – nu er fuldstændig værdiløst.
Og hvis man var så heldig at man faktisk har betalt de 100 kr. så har man stadig muligheden for at stå først på ventelisten den dag, man bliver boligsøgende.
Hvorfor er det sket, og hvorfor er der så mange, der ikke havde hørt om det?
Det er sket pga. en lovændring i boligloven, som i teorien trådte i kraft 1. januar 2010, men i praksis først fungerede fra juni 2010. Lovændringen betyder blandt andet, at det såkaldte bolignummer ikke kan bruges, når man søger bolig. Nu er det alene den tid, man står på en venteliste, som er afgørende.
Gamle medlemmer kan så bevare deres anciennitet ved at stå på en inaktiv venteliste, for så figurerer det som om, at de har stået på venteliste siden den dag de blev medlem.
Boligforeninger blev påbudt, at de skulle kontakte alle medlemmer pr. post og annoncere i dagblade og lignende. Og det blev gjort. Og mange tusinde breve blev sendt ud – og mange af dem røg retur til afsender. Nogle boligforeninger havde ansat ekstra mandskab i denne periode, bare til at håndtere posten.
Men hvad kunne man have gjort, når nu man ikke havde adresserne?
Hvis man havde postet info på twitter eller facebook, hvis man havde lavet viral kampagne, så ville man have nået langt flere – og mange kunne have bevaret deres anciennitet.
det noget møj!